suidafrikametkinders.reismee.nl

28-29 april Swaziland

Donderdag 28 april Swaziland
Na weer een lekkere nacht in ons luxe bed en een zelfgemaakt ontbijt nemen we afscheid van Cornelia, het huis en het uitzicht. Op naar Swaziland. Na een uurtje rijden komen we bij de grens, jeuh weer een stempel van een nieuw land erbij!
We rijden een uurtje of 2 door Swaziland, stoppen nog in piggs peak om 2 lolly's te kopen (meer voor de foto van het stalletje dan voor de lolly, maar dat vonden de jongens niet erg natuurlijk!) en komen dan aan bij het Mlilwane wildlife reserve. Swaziland is mooi, veel bergen, kleine dorpjes en een wat authentieker (armer?) gevoel dan Zuid Afrika. Ook zie je hier geen blanken dus het klopt wat meer lijkt het qua Afrika gevoel dan.
Onze slaapplek, Sondzela backpackers, ligt midden in het natuurreservaat(je). Via een hobbelige onverharde weg, met langs en op de weg zebra's, gnoe's en verschillende soorten antilopen, bereiken we Sondzela. We slapen in een rondavel (ronde hut met rieten dak) met mooi uitzicht over de vallei en de dieren. Ziet er allemaal leuk uit, beetje backpackers gevoel met de gemeenschappelijke keuken en zo.
De donkere wat volle dame die ons hijgend en piepend over het terrein rondleidt kan er volgend mij elk moment bij neervallen.
Na geïnstalleerd te zijn duiken we het wat koude zwembad in , aan de buitentemperatuur van een graadje of 30 ligt het niet.
Na het zwemmen lopen we dan een korte trail van 4,4 km. We zien niet heel veel dieren, wel wat gnoe's, zebra's en een antilopen soort die we nog niet kennen, maar het is lekker even een stukje te lopen en met de avondzon echt prachtig. Net voor het donker wordt zijn we terug. Tijd voor een biertje! Voor de jongens maken we tosti en broodje knakworst. Zelf hebben we ons ingeschreven voor het avondeten chicken stew met mango en rijst. Om 6 gaat de trommel. Teken dat het eten klaar is. We zitten buiten in het donker bij een vuurtje en onze borden worden lekker volgeschept met chicken stew, mango, rijst en salade. We zijn zowat de enigen, maar de jongens zitten ergens anders op de iPad dus t is best romantisch zo bij het kampvuur haha! We slapen vervolgens heerlijk in de rondavel.

Vrijdag 29 april Swaziland Mlilwane wildlife reserve
We staan heel relaxed op het is hier zo stil en rustig! Ontbijten op 't picknick tafeltje voor onze hut, Hugo gaat nog een rondje hardlopen (erg gaaf om tijdens het hardlopen de zebra's midden op het pad tegen te komen en antilopen en wrattenzwijnen te zien wegschieten) en vervolgens moeten we nog haasten (zucht) om op tijd bij de dansvoorstelling in het Swazi cultural village te zijn. Het is een beetje (erg) toeristisch maar toch best leuk en mooi, en Tijmen doet zelfs nog een dansje mee. Stoer van hem. Daarna bezoeken we een dorpje met beehive hutjes waarin wordt uitgelegd hoe de Swazi's leefden en leren we meer over de aparte cultuur en levenswijze. Pff het is heet hier. Na nog een kort bezoek aan de Mantenga waterval gaan we lunchen bij Mantenga Lodge. En omdat we het netjes vragen mogen de jongens hier ook nog even in het zwembad. Maar het is wat koud in het water, dus na een half uur ook al weer klaar. Omdat we morgenvroeg naar demarkt in Manziniwillen en daarna doormoeten naar st lucia (400 km) overnachten we in de grote stad Manzini (valleyview lodge) voor het eerst helaas niet zo'n goede keuze. Het is een prima schoon hotel maar meer voor zakelijk gebruik. En weinig Valley view... Ook kunnen we niet in het geboekte appartement en krijgen we 2 losse kamers. Enige pluspunt is dat we voor het eerst een soort van WiFi hebben. Nou ja maar snel wat eten (gehaald bij een lokaal take away tentje, maar de slappe friet is niet echt te eten) en op tijd naar bed dan!