suidafrikametkinders.reismee.nl

25 april Amanzimlotzi (Kapama private reserve)

Maandag 25 april Amanzimlotzi (Greater Kruger Park)
Vandaag een drukke dag. Vannacht hyena's gehoord. We staan redelijk op ons gemak op nadat we gewekt worden door de vervet apen op het dak van de tent. Hugo doet met Tijmen en Mees een klein rondje door de bush, maar we zien alleen wat apen (gelukkig maar). Uiteindelijk moeten we dan toch nog haasten om te ontbijten en op tijd bij het mohololo dieren rehabilitatie centrum te zijn. We rijden eerst naar Fina (het dorpsvrouwtje met winkeltje maar helaas die krijgt pas later brood), dan maar op goed geluk richting centrum en we rijden onverwachts langs een superleuk eettentje. We slaan wat broodjes in en koffie en dan snel door naar het opvangcentrum. We zijn ruim op tijd en krijgen eerst een heel erg interessant verhaal over de opvang van gewonde dieren en zo. Erg leerzaam maar helaas voor de jongens in het Engels en wel wat lang. We hebben een grappige gids die ons daarna meeneemt naar de verschillende vogels en dieren. We mogen adelaars aaien en Ivanka krijgt nog een hele grote gier op haar arm om te voeren. We zien verder leeuwen, cheeta's, een luipaard, hyane en wilde honden. Dit smaakt naar meer!

Daarna hebben we een paar uur de tijd tot de game drive en we kunnen van alles. Lastig kiezen wat te gaan doen. De jongens willen het liefste even zwemmen dus uiteindelijk wordt het naar de supermarkt in hoedspruit voor lunch en avondeten, daarna een snelle duik in het zwembadje voor de boys en dan om 15.15 naar de game drive. We zijn hier ook weer ruim op tijd met het voordeel dat we dus voorin zitten in de jeep.
In het wildreservaat zien we leeuwen (echt vanaf 2 meter afstand) en eigenlijk deert het ze totaal niet dat wij met een auto naast ze staan. We zien verder giraffen (zo gaaf en mooi), zebra's, jakhalzen, nijlpaarden, gnoes, buffels en impala's en een bushbok. En Wrattenzwijnen die volgens mees aan het 'twerken' zijn. Na ca. 1,5 uur hebben we pauze, de gids pakt een tafel legt er een kleedje en snacks op en dan komt de koelbox met jaaa lekker een biertje! Met op de achtergrond een hele mooie zonsondergang. Tijmen moet nog even plassen, de gids kijkt of de kust veilig is en dan hup snel de bosjes in, ook wel spannend als je weet dat er hier leeuwen en luipaarden rond lopen...Daarna nog een uurtje in het donker op zoek naar de dieren. Wel heel spannend maar helaas geen luipaard, olifant of neushoorn meer.Om 7 uurzijn we thuis en best al moe. Toch gaat de braai nog aan en we eten broodje hotdog! Heerlijk! Dan op tijd slapen want morgen vroeg op voor een tocht door het krugerpark met de eigen auto.