suidafrikametkinders.reismee.nl

5-6 mei Clarens

5 mei Naar Clarens
Vandaag een flinke rit van 400+km voor de boeg naar Clarens, maar wat een ongelooflijk mooie rit is het geworden, de mooiste rit tot nu toe!
We vertrekken om 8.45 En rijden eerst ca 200km naar het noorden en gaan bij de Noordelijke Drakensbergen van de snelweg af en rijden naar het Royal Natal national park. De weg er naar toe hebben we al zicht op de indrukwekkende Noordelijke Drakensbergen en op het 'Amphitheatre'. Het Amphitheatre is een 8km lange bergwand, een beetje halfrond en met toppen van boven de 3000m. In het national park picknicken we en doen dan nog een korte hike waarbij we zo dicht mogelijk bij het Amphitheatre proberen te komen, echt supermooi. Daarna rijden we verder de Oliviershoek pass op met wederom fantastische uitzichten en daarna langs de sterkfonteindam met misschien nog mooier landschap. En als je denkt dat het niet mooier kan worden rijden we 40km voor Clarens het Golden Gate Highlands NP in met, je raadt het al, supermooi (weer anders) rotsachtig landschap, dit keer met verschillende nieuwe soorten antilopen en een vreemd dier wat later (denken we) de 'black wildebeast' blijkt te zijn. Een zeldzame soort kleine gnoe met witte rechtopstaande nekharen.
Het voelt helemaal niet als een reisdag maar als één lange mooi trip.
Oh men die natuur hier.... Kilometers uitzichten en gele maisvelden en zulke fantastische kleuren geel en groen zo mooi!!! Een paar uur hier doorheen rijden is echt geen straf! Rond een uurtje of half 5 komen we dan in het dorpje Clarens aan. Leuk plaatsje, 800 inwoners, en veel restaurantjes, kunstgalerijen een bierbrouwerij (jeuh!), op de hoofdstraat na ongeasfalteerde straatjes en gelegen tussen rotsachtige bergen en groene heuvels. We hadden gereserveerd bij see-view-cottage en dankzij de navi vinden we die snel. We worden rondgeleid door de aardige eigenaresse. We hebben een heel huisje en giga tuin voor ons zelf, beetje basic, maar helemaal goed!
Na de spullen uitgepakt te hebben lopen we het dorpje in voor een ijsje bij de supermarkt voor de kids en voor papa en mama een weizen en een IPA bij de brouwerij. Lekker potje kwartetten bij het biertje en daarna naar een klein pizzariaatje. Lekker gegeten en in de kou (ook hier vriest het snachts, overdag wel een graadje of 22 gelukkig) en in het donker weer terug. Thuis het kacheltje aan, beetje lezen en naar bed!
We zijn constant een beetje in de war in zuid Afrika. Zo rij je door de natuur en langs arme dorpjes en zie je alleen maar zwarte mensen. En hier in Clarens is het net alsof je in een Amerikaans of Australisch dorpje bent met alleen maar blanken en westerse tentjes. Nog geen 5 km verder. Echt 2 culturen die naast elkaar leven lijkt het. Best vreemd.

6 mei Relax dagje Clarens
Na een koude nacht heel relaxed opgestaan. Lekker verse broodjes en croissants gehaald bij de backery en dan ontbijten in het zonnetje met superuitzicht op golden gate national park.
Vanochtend gaan we eerst even door Clarens lopen. Het is een raar dorpje. Doet een beetje denken aan gilmore girls. Dorpje waar iedereen elkaar kent en af en toe een vreemdeling komt. Hoewel ik denk dat in de zomer en weekenden het hier vast druk is, gezien de vele restaurantjes die er zijn. We lopen een rondje en doen een terrasje bij een Duitse bierstübe met schlagermuziek. Wel grappig. En er is WiFi dus checken we gelijk even de zitplaatsen van onze vlucht morgen. Daarna lunch halen en op naar het nationale park voor een picknick en een hike. Helaas is de toegangsprijs behoorlijk en we besluiten alleen de picknick te doen en de beide 'loops'. Het park is erg mooi en we zien wel weer die bijzondere gnoe, zebra's en een secretarisvogel. Daarna lekker op een terrasje zitten bij de bierbrouwer met een potje koehandel. Hebben we nog niet echt gedaan deze vakantie dus ook wel eens lekker! Morgen is er een wielerwedstrijd, dus nu loopt het dorp aardig vol, gezellig! We eten thuis in het huisje, de braai is in gebruik door de buren dus bakken we de hotdog voor de kids dit keer maar gewoon in de pan. Het wordt al weer aardig koud in het huisje zonder verwarming dus duiken we maar weer snel onder de wol.

ino@verrereizenmetkinderen.nl

Hoi Ivanka en Hugo. Wat hebben jullie er weer een geweldige reis in Zuid Afrika opzitten. Het lijkt wel of iedere bestemming die jullie uitzoeken meteen het ideale vakantieland met kids blijkt te zijn. Prachtig hoe jullie daar steeds vol enthousiasme over weten te verhalen. Heel aanstekelijk! Fijn dat we die ervaring ook aan andere reisouders in spé op vrmk.nl mochten laten lezen. Met vriendelijke groet, Klaas van Dijk vrmk.nl